K harmonizaci účetnictví 2. část
K harmonizaci účetnictví 2. část
Naše účetnictví se rokem 1993 poměrně značně přiblížilo účetnictví EU a účetnictví světovému. Přesto zůstává řada odlišností, které je třeba mít na zřeteli, zvláště ve firmách zabývajících se zahraniční obchodní činností.
Zmíněné nesrovnalosti se projevují i v používání terminologie, která může odlišná. Např. v případě obchodní marže (hrubá marže) jako rozdílu tržeb a nákladů prodaného zboží, se lze setkat s názvy: gross margin (hrubá marže), profit margin, gross profit. Přitom uvedené pojmy mohou mít i zcela jiný obsah. Jako synonyma jsou rovněž používány: např. obrat (turnover), prodej (sales) a výnosy (revenus).
Příspěvek na úhradu Gross Margin v Evropě
Contribution margin US
Zmíněný příspěvek na úhradu (viz kapitola Kalkulace), je používán v části EU jako gross margin (ev. Deckungsbeitrag), v části EU spojené s výukou spíše amerického účetnictví contribution margin, gross margin je pojat jako obchodní marže